5 października 2019

III LO w Chorwacji – 2019

W dniach od 30.09 do 04.10.2019 r. uczniowie i nauczyciele z III LO w Lesznie przebywali na spotkaniu w Chorwacji, w miejscowości Bedekovcina, w ramach projektu Erasmus+ pt.”HERO 2.0”. Pierwszy dzień spędziliśmy w chorwackiej szkole: „Srednja Škola Bedekovčina”. W auli odbyło się powitanie, prezentacja szkół oraz mały poczęstunek. Później każda szkoła biorąca udział w projekcie zaprezentowała swoich ojczystych wynalazców,
a swoją wiedzę na ich temat sprawdziliśmy grając w kahoot. Następnie mieliśmy warsztaty
z ceramiki, pokazywano nam różne szkolne maszyny oraz sami wykonywaliśmy gipsowe odlewy liter z najstarszego słowiańskiego alfabetu – Głagolica. Po obiedzie poszliśmy na aulę, gdzie zostaliśmy przydzieleni do 5 międzynarodowych grup, w których przez następne półtorej godziny współpracowaliśmy. Rysowaliśmy kolejne kartki książki Erasmus+
o naszych wybranych wynalazcach. Wieczorem mieliśmy okazję zintegrować się z uczniami z Portugalii, Chorwacji, Belgii i Finlandii biorąc udział w zabawach integracyjnych. Następnego dnia każda międzynarodowa grupa została oprowadzona po budynkach szkolnych i dowiedzieliśmy się o 17 profilach szkoły. Mogliśmy zobaczyć zajęcia fizjoterapeutów – uczniowie uczyli się i ćwiczyli na sobie techniki masażu oraz prawidłowo wykonywać ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśni, pielęgniarek – gdzie każdy z nas mógł spróbować ( na gumowych rękach i manekinach) jak pobrać krew i prawidłowo zrobić zastrzyk domięśniowo. Po południu zwiedziliśmy okolice, będąc w międzynarodowych grupach mieliśmy za zadanie zrobić ciekawe zdjęcia niedziałającej fabryki, jej zniszczonych budynków i kilku pobliskich, małych jezior. Po wykonaniu zdjęć przeszliśmy do szkoły, gdzie w grupach musieliśmy wybrać 20 najlepszych i zaprezentować je przed innymi grupami. Na koniec dnia w szkole mieliśmy wykład z zagospodarowania przestrzennego oraz zobaczyliśmy plany architekta dotyczące zmiany w miejscu opustoszałej fabryki. W środę,
w drodze do stolicy i największego miasta Chorwacji, Zagrzebia, odwiedziliśmy fabrykę Rimac produkującą unikatową serię samochodów elektrycznych. Pani przewodniczka opowiedziała nam po angielsku o materiałach i bateriach używanych w trakcie procesu powstawania poszczególnych elementów tych sportowych aut. Dowiedzieliśmy się, że baterie tu powstające umożliwiają samochodom osiągnięcie dużych szybkości. Piękne, sportowe samochody są tu wykonywane w dużej części ręcznie.

Następnie udaliśmy się do Zagrzebia, gdzie zobaczyliśmy dolną i górną część miasta, wszystkie parki i skwery tworzą kształt litery U i są nazywane zieloną podkową. Dowiedzieliśmy się dużo ciekawostek o historii tego miasta i zobaczyliśmy m.in. kościół św. Marka z nietypowym dachem z dwoma herbami, siedzibę rządu przy placu św. Marka oraz Kamienną Bramę i Wieżę Lotrščak. Ostatnim punktem programu było muzeum Umjetnički Paviljon, gdzie była wystawa znanego amerykańskiego rzeźbiarza, Alexandra Caldera. Zobaczyliśmy nowoczesne instalacje, np. but oraz kolorowe mobile. Kolejnego dnia wybraliśmy się do miejscowości Smiljan, tam zwiedziliśmy dom, gdzie urodził się Nikola Tesla. Pani przewodnik przedstawiła nam maszyny przez niego skonstruowane oraz opowiedziała ciekawe fakty z jego życia. Następnie udaliśmy się do miejscowości Zadar,
do galerii szkła. Znajdowały się tutaj przeróżne kształty naczyń, a nawet przyrządy kosmetyczne ze szkła. Przewodnicy, oprócz opowiedzenia interesujących rzeczy o sposobie znajdowania tych szklanych eksponatów głęboko pod ziemią, zabrali nas na pokazy wyrabiania szklanych przedmiotów. Później naszym zadaniem było rozwiązanie krzyżówki dotyczącej miasta, które zwiedzaliśmy oraz zrobienie sobie pamiątkowych zdjęć przy najpopularniejszych zabytkach Zadaru. Zwiedzając miasto mieliśmy okazję zobaczyć zachód słońca nad „morską operą”, posłuchać muzyki wytwarzanej przez wodę, podziwiać starówkę
i piękne krajobrazy Chorwacji. Ostatni dzień naszego pobytu w chorwackiej szkole zaczęliśmy od zwiedzenia zamku Bračka. Na początku obejrzeliśmy krótki film przedstawiający historię renowacji zamku, w którym kiedyś mieścił się szpital,
a po wybudowaniu nowego budynku szpitala zamek stał opustoszały i uległ zniszczeniu.
W celu ratowania zamku postanowiono zastosować w nim najnowocześniejsze, oszczędne
i ekologiczne rozwiązania. Potem pan przewodnik pokazał nam pomieszczenie, gdzie znajdują się kotły na pelety, które ogrzewają budynek. W zamku zastosowano też nowoczesne i ekologiczne sposoby ocieplenia budynku. Na koniec zobaczyliśmy salę
z oryginalnymi, odnowionymi meblami z dawnej świetności zamku. Tego dnia na obiedzie
w szkole w Bedekovčina mieliśmy okazję spróbować owoce morza. Naszym ostatnim punktem programu było zobaczenie sal warsztatowych do praktycznej nauki zawodu murarza, stolarza i rolnika. Obejrzeliśmy szklarnie z pomidorami i kwiatami. Wieczorem wszyscy uczniowie i nauczyciele biorący udział w projekcie spotkali się, żeby podsumować wykonane zadania i spotkanie w Chorwacji. Uczniowie z Finlandii, Belgii, Chorwacji, Portugalii i Polski rozmawiali po angielsku ucząc się słów w innych językach. W sobotę wszyscy wrócili
do swoich krajów. Uczestniczenie w tym spotkaniu dało uczniom możliwość rozwijania umiejętności mówienia w języku angielskim oraz poznanie rówieśników z innych krajów.